Tabac

ALGUNES DADES:

El fum no causa només malalties respiratòries i neoplàsiques sinó que també representa un dels factors de risc cardiovascular més importants. Un fumador té, de fet, un risc entre 3 i 5 vegades superior al d'un no fumador de morir per una cardiopatia isquèmica.

PATOLOGIA MORTS ATRIBUÏDES Al TABAC (%)
Patologies oncològiques 48%
Patologies cardíaques 25%
Patologies respiratòries 17%
Altres patologies 10%

S’afegeix també la disminució de la qualitat de vida que les acompanya: la major freqüència de patologies respiratòries (tos, refredats, bronquitis recurrents, asma, etc.) i cardíaques (hipertensió, ictus, infart, etc) compromet amb freqüència les activitats de la vida diària.

DEIXAR DE FUMAR ... PER CUIDAR DE LA SALUT DELS ALTRES

Fumadors passius: el fum del tabac és cancerigen reconegut, fins al punt de poder induir tumors, i també ha estat demostrada la seva influència en el desenvolupament i manteniment de trastorns de tipus respiratori com asma, tos, bronquitis i pulmonia. El fum passiu, com l'actiu, augmenta el risc de patologies isquèmiques en no fumadors. El fumador mateix està també exposat al fum dels fumadors amb els quals comparteix espais i multiplica així la quantitat de substàncies nocives absorbides.

Dones embarassades: fumar durant l'embaràs augmenta el risc d'avortament i de part prematur. Existeix també un risc de provocar danys al fetus (a nivell del desenvolupament intel·lectual, major risc de malaltia cardiovascular en l'edat adulta, baix pes en néixer, mort intraúter).

PER QUÈ ÉS TAN DIFÍCIL DEIXAR DE FUMAR

El fumar crea dependència física, psicològica i conductual.

Qui decideix deixar de fumar s'enfronta a un veritable i necessari canvi de la pròpia manera de viure. De fet, fumar és un comportament constituït per un seguit d'actes encadenats, sovint inconscients i automàtics. La dependència física ve donada per la nicotina, una substància psicoactiva que té totes les característiques d'altres substàncies associades a la dependència ... la nicotina és una droga en tots els aspectes! Aquesta substància, a la dosi que s'allibera amb un cigarret, indueix en el fumador una millora dels processos cognitius, de l'atenció i determina un efecte ansiolític.

També la síndrome d'abstinència representa un element dissuasori important en el deixar de fumar. Ja a les poques hores, de fet, la manca de nicotina provoca irritabilitat, ansietat, depressió, inquietud que desapareixen, en general, en un termini de 2-4 setmanes. Encara que es resolguin en un període relativament breu, aquests símptomes són insuportables per a un gran nombre de fumadors, que tornen llavors a fumar.

Fins i tot la gestualitat adquireix un paper important: un fumador de 10 cigarretes diàries durant 15 anys ha passat literalment 1 any de la seva vida amb la cigarreta a la boca. Per tant, l'acte de fumar esdevé un important ritual de la vida del fumador/a que es consolida de tal manera que moltes vegades es torna automàtic. Segurament haureu sentit a parlar d'algun fumador que explica haver encès una cigarreta sense ni tan sols adonar-se'n.

ES POT DEIXAR DE FUMAR; SEGUEIX AQUESTS CONSELLS

  • Establir una data determinada per deixar el consum. Es pot fer coincidir amb una data particular o fins i tot simbòlica (aniversari, festa, etc.). Comunicar als familiars l'elecció per rebre la seva ajuda i suport per a aquest propòsit.
  • Allunyar la temptació (cigarretes, cendrers, encenedors). Es pot resistir al desig de fumar ... però amb un paquet de cigarretes a l'abast de la mà tot es torna segurament més difícil.
  • Programar els dies posteriors incloent activitats plaents, evitant els moments d'estrès i els llocs en els quals es fuma.
  • Recordar que el desig imperiós d'una cigarreta dura només uns pocs minuts i que els símptomes d'abstinència s'atenuen ja en la primera setmana. Per superar els moments crítics pot ser útil buscar alternatives per distreure la ment com escoltar una mica de música o beure un got d'aigua.
  • Les recaigudes no han de desmotivar-te. Tornar a fumar no vol dir que la persona no aconseguirà tornar a deixar-ho. Sovint, de fet, es donen diverses temptatives abans d'aconseguir-ho definitivament. Qui demostra que pot passar sense la cigarreta, encara que només sigui per un període de temps limitat, ha ja iniciat el camí cap al cessament definitiu.
  • No tothom s'engreixa quan deixa de fumar, en la major part dels casos l'augment ponderal és només moderat.
  • Qui no fuma guanya no només en salut sinó també en l'aspecte econòmic: fumar un paquet de cigarretes al dia durant un any comporta una despesa de prop de 1500 euros que podrien ser estalviats en comptes de ser ... malgastats en fum.
  • A vegades la força de voluntat pot no ser suficient. És important llavors dirigir-se al metge/ssa o infermer/a d’atenció primària, qui ens pot aconsellar que fa al suport psicològic i farmacològic.

CONVÉ DEIXAR DE FUMAR!

Temps transcorregut des del cessament del consumBeneficis
20-30 minEs normalitza la tensió arterial i la freqüència cardíaca.
8 horesL'oxigen que conté la sang torna a nivells normals.
24 horesImportant reducció del nivell en sang de monòxid de carboni.
2 diesEs reprèn el creixement de terminacions nervioses i milloren el gust i l'olfacte.
1-3 setmanesAugmenta la resistència a l'esforç.
4 setmanesVasodilatació: millora l'activitat sexual.
3 mesosEs redueix la tos crònica.
1 anyEl risc d'infart lligat al fum del tabac es redueix a la meitat.
5 anysEl risc d'esdeveniments coronaris majors s'iguala al dels no fumadors.
10 anysEl risc de desenvolupar un càncer pulmonar és un 30-50% menor al que aquells que continuen fumant
10-15 anysEl risc de mort per totes les causes és similar al d'aquells que mai han fumat.

EL MISSATGE: Cal deixar de fumar

Més informació:


torna al començament Alcohol i salut